Trening uważności dla nauczycieli – relacja

Trening uważności dla nauczycieli – relacja

Jakie są korzyści z praktykowania mindfulness przez dzieci? Jak wprowadzać taką praktykę na gruncie polskich szkół i przedszkoli? Jak korzystać z nagrań dołączonych do książek Eline Snel, by wspólnie z dziećmi ćwiczyć uważność? Na te pytania znaleźli odpowiedź nauczyciele, którzy wzięli udział w 8-godzinnym treningu mindfulness Metodą Eline Snel © „Uwaga, to działa!”. Oczywiście znalazł się też czas wspólne praktykowanie.

Po co uczyć dzieci uważności?

Dzieci z natury są bardzo uważne. W naturalnym środowisku doświadczają otoczenia powoli i wszystkimi zmysłami. Współcześnie jednak odkrywają, że pośpiech dostarcza ich mózgom więcej przyjemności. Mnogość bodźców, błyskawicznie zmieniające się otoczenie, hałas i kolory – dzieci szybko adaptują się do takiego otoczenia. Sprzyja temu fakt, że większość osób wokół nich również działa w pośpiechu. Dlatego dzieci płynnie dopasowują się do funkcjonowania w biegu. W konsekwencji coraz rzadziej rozumieją emocje, które się w nich pojawiają, a codzienna wysoka ilość bodźców staje się problemem, kiedy nie potrafią się już wyciszyć, skoncentrować i nauczyć je ignorować. Stają się nerwowe i rozkojarzone.

Wielu osobom wydaje się, że trening uważności ma na celu zmianę ludzi z aktywnych i pełnych życia w powolnych i zamkniętych w sobie. Tymczasem jedno nie wyklucza drugiego. Podobnie jak tytułowe żabki (z książki Eline Snel pt. Uważność i spokój żabki), możemy jednocześnie działać dynamicznie i pozwalać sobie na chwile zatrzymania.

Po co uczyć się uważności?

Dzieci najwięcej uczą się przez obserwację dorosłych. Możemy nalegać na to, by dziecko uczyło się uważności, ale jeśli sami nie będziemy starali się być uważni, to efekt będzie mocno ograniczony.

Prowadząca

Warsztat poprowadziła Pani Magda Kasprzyk – certyfikowany trener uważności dla dzieci i nastolatków Metodą Eline Snel „Uwaga, to działa!”.