Programowanie z ozobotami

Programowanie z ozobotami

Nasze ostatnie nabytki – ozoboty – to małe, ale bardzo inteligentne roboty do nauki programowania dla dzieci. Zdobyły tytuł Zabawki Roku 2016 i 2017 w Polsce i kilka prestiżowych nagród na świecie. Jak działają? Wystarczą flamastry w kilku kolorach, kartki papieru, wyobraźnia i można wypuszczać swoje ozoboty w podróż. Nasze dzieci już szaleją na ich punkcie.

Jednak nasze ozoboty są programowalne nie tylko analogowo. Do ich programowania służy również dedykowana aplikacja OzoBlockly.pl, która bazuje na języku programowania blockly. Ten – podobnie jak Scratch – jest językiem wizualnym (blokowym), atrakcyjnym dla małych dzieci. Ale aplikacja oferuje pięć poziomów programowania, od nowicjusza do mistrza. Dzięki temu nadaje się zarówno dla początkujących, jak i bardziej doświadczonych programistów.

Programując z wykorzystaniem Ozobotów uczniowie w praktyczny sposób doświadczają powiązania pomiędzy teorią a praktyką: używając kodu, programują urządzenie, które działa w rzeczywistości. W przeciwieństwie do rozwiązania wykorzystanego w LEGO Mindstorms, Ozobot jest od razu gotowy do pracy, pomija się więc element budowania robota, który ogranicza ilość czasu spędzonego na faktycznym rozwiązywaniu problemu przez uczniów.

Ozoboty są wręcz stworzone do przybierania różnych postaci. W tym celu można zakupić dedykowane stroje lub wykonać je samodzielnie i następnie wydrukować. Ozoboty świetnie sprawdzą się nie tylko podczas zajęć informatyki. Za ich pomocą można stworzyć i nagrać niejedną ciekawą historię.