Odyseja Umysłu 2016

Odyseja Umysłu 2016

Dokładnie tydzień temu zakończył się jubileuszowy 25. Finał Ogólnopolski Odysei Umysłu, czyli największego w Polsce konkursu kreatywności dla dzieci. Zapraszamy na podsumowanie udziału naszych drużyn w tegorocznych zmaganiach.

Ze Szkoły TAK do konkursu zgłosiły się 4 drużyny. Wszystkie rozpoczęły i zakończyły zmagania na etapie regionalnym we Wrocławiu. Dla trzech z nich był to debiut w tej imprezie i pierwsza możliwość doświadczenia na własnej skórze emocji związanych z występem. Samo wzięcie udziału w tym wydarzeniu jest zawsze dla wszystkich dzieci olbrzymim przeżyciem. To podczas konkursu większość nowych uczestników zaczyna dopiero rozumieć, o co tak naprawdę w tym konkursie chodzi. Mamy nadzieję, że doświadczenia zdobyte w tym roku, zaprocentują w kolejnym 😉 .

Image-5Dwie drużyny z klasy 4

Z klasy czwartej na Eliminacje Regionalne pojechały 2 drużyny. Jedna z nich startowała w rozwiązaniu problemu, który nazywał się: „Przyatakujcie ponownie!”. Przygotowując się do eliminacji, drużyna zaprojektowała i zbudowała strukturę, która w czasie konkursu miała udźwignąć jak największe obciążenie. Przy czym, konstrukcja mogła być zrobiona wyłącznie z drewna balsa i kleju. Obie drużyny brały udział w zadaniach spontanicznych, polegających na twórczym wykorzystaniu języka, umiejętności manualnych, improwizacji i współpracy.

Drużyna klasy 5b

Dziewczęca drużyna klasy 5b zajmowała się problemem 5: „Między nami zwierzętami”. Zadanie drużyny polegało na przygotowaniu dowcipnego spektaklu, w którym zaprezentowane zostaną punkty widzenia trzech różnych zwierząt : ryby, ptaka i ssaka. Zwierzęta miały okazywać emocje i rozwiązywać rozmaite problemy. Stawiając czoła wyzwaniom, trzy postacie zwierzęce miały pomóc sobie wzajemnie, pomóc komuś nieznajomemu, a także rozwiązać problem, który zagraża przetrwaniu ich wszystkich. W inscenizację wplecione miały być również:

  • wykonywany na żywo taniec,
  • oryginalna piosenka,
  • pewne drzwi, o których każdy z bohaterów – płetwiasty, pierzasty i futrzasty – uważa, że prowadzą gdzie indziej, niż sądzą pozostali…

20160227_120645Dziewczyny stworzyły postacie świni, orła bielika-albinosa, welonki (odmiana karasia złocistego) oraz żaby. Problemami z jakimi się zmierzyły była tusza świnki, nadmierna żądza władzy orła oraz zapatrzenie w siebie pięknej welonki. Nieznajomą żabkę uratowały przed śmiercią, a faunę ocaliły przed zagrażającą jej zagładą spowodowaną planami powstania fabryki trujących baniek mydlanych. A tajemnicze drzwi doprowadziły wszystkich do PRZYJAŹNI. Dziewczyny zajęły 5 miejsce w swojej grupie. Zabrakło im tylko 2 punktów do awansu do etapu ogólnopolskiego.

Drużyna klasy 6b

Uczennice klasy 6b w tegorocznej edycji Odysei Umysłu zdecydowały się na rozwiązaniu problemu długoterminowego, polegającego na zbudowaniu konstrukcji z drewna balsa o ściśle określonych parametrach. Konstrukcja miała zostać poddana dwukrotnej próbie obciążeniowej. Zadaniem grupy było także wymyślenie przedstawienia o tak dobranej tematyce, aby można było wpleść w scenariusz wymagane elementy obciążania konstrukcji. Jak zwykle na przedstawienie zadania na scenie uczestnicy mieli tylko 8 minut. Natomiast, ile czasu, pracy i zaangażowania kosztowało dziewczyny przygotowanie do konkursu, wiedzą tylko same uczestniczki. Zgodnie z zasadami grupa nie mogła korzystać z niczyjej pomocy.

20160227_112725Królewna, zabawny pajac, złodziej z tajemniczą walizką i narrator wykonali swoje aktorskie zadanie perfekcyjnie. Za grę aktorską i temat przedstawienia grupa zebrała wiele pochwał od sędziów. W zdumienie wprawiły również komisję efekty specjalne przygotowane przez grupowego informatyka, który zaprogramował robota poruszającego się, grającego i odliczającego czas podczas wykonywania prób obciążeniowych. Bez wspaniałych, nieszablonowych, twórczych pomysłów, ogromnego zaangażowania wszystkich uczestników i mozolnej pracy w klejeniu konstrukcji, rozwiązanie problemu długoterminowego byłoby niemożliwe.

Czego się nauczyliśmy

Najważniejsze jednak, że członkowie wszystkich naszych drużyn jeszcze bardziej zintegrowali się ze sobą, nauczyli się efektywnej współpracy i pracy w grupie. Potrafili wspólnie decydować i wybierać najlepsze rozwiązania. Nauczyli się doceniać i szanować talenty poszczególnych członków grupy, a przy tym doskonale się bawili.