Metody Garetha Malone’a

Metody Garetha Malone’a

Słyszeliście o Gareth’cie Malone, brytyjskim dyrygencie, który wziął udział w interesującym szkolnym eksperymencie? Gareth na jeden trymestr został nauczycielem w podstawówce dla chłopców. Jego zadaniem było podniesienie umiejętności czytania i pisania.

Zabrał się za to w dość nietypowy sposób. Od wyprowadzenia uczniów poza mury szkoły. Diagnoza, którą postawił ten młody dyrygent, nie była niczym odkrywczym. Dzieciaki osiągają kiepskie wyniki, ponieważ mają problem z zaangażowaniem swojej energii w zajęcia, które są dla nich zbyt mało ekscytujące.

Po konsultacji z kilkoma autorytetami w dziedzinie pedagogiki, Anglik zadecydował, że jego plan na zwiększenie zaangażowania chłopaków w naukę, będzie oparty na trzech fundamentach:

  • będzie stawiał chłopcom prawdziwe wyzwania, związane z koniecznością podejmowania przez nich pewnego ryzyka
  • będzie uczył w formie zabawy
  • pozwoli uczniom rywalizować ze sobą

Powyższe trzy elementy w największym stopniu stymulują rozwój chłopaków w tym wieku i wynikają z ich naturalnych potrzeb. Nie dziwi więc, że eksperyment zakończył się sukcesem, a niektórzy uczniowie poprawili umiejętność czytania z poziomu klasy 4 i wskoczyli na poziom klasy 6.

Nasze anglistki, zainspirowane metodami Gareth’a Malone postanowiły między innymi zaczynać każdą lekcję języka angielskiego od 5-minutowych ćwiczeń przygotowanych przez wybranego ucznia. Pierwszym odważnym był Jaś Mika.

Na temat eksperymentu powstał film dokumentalny zrealizowany przez BBC. Gorąco polecamy wszystkie trzy części.