Jak mógłbyś zmienić świat na lepsze?

Jak mógłbyś zmienić świat na lepsze?

Jak rozmawiać z dzisiejszym pokoleniem 10-13 latków o Holokauście? Tego zadania od wielu lat podejmuje się nasz dzisiejszy gość, brytyjski autor ponad 30 książek dla dzieci Antony Lishak. Przyjechał do nas z Londynu, by opowiedzieć historię Ireny Sendlerowej. Wszystko w ramach obchodów Roku Ireny Sendlerowej w Polsce.

Spotkanie z naszymi dziećmi było wyjątkowe z wielu względów. Historia Ireny Sendlerowej jest nam wszystkim dobrze znana. Jednak nie wszyscy rozumiemy ją w ten sam sposób i nie u wszystkich wywołuje ona takie same emocje. Dużą barierą w pełnym zrozumieniu tego, co właściwie się wtedy stało, jest wiek dzieci i brak punktów odniesienia tej historii do rzeczywistości XXI wieku.

– Wiem, co teraz sobie myślicie – oznajmił dzieciom nasz dzisiejszy gość. – Co my mamy z tym wszystkim wspólnego? To było tak dawno i nas już nie dotyczy.

Właśnie dlatego nasz gość próbował odnieść poszczególne wątki historii naszej patronki do osobistego doświadczenia naszych dzieci. Robił to przez zadawanie tzw. pytań kluczowych.

  • Jak rodzic powinien wytłumaczyć swojemu dziecku, że oddaje je komuś obcemu i już nigdy więcej się nie zobaczą?
  • Czy pomógłbyś komuś, wiedząc, że przez to narazisz swoich rodziców i rodzeństwo na utratę życia?
  • Jak rozumiesz zdanie: „Ratując jedno życie, ratujesz cały świat”?
  • Jak ty mógłbyś zmienić świat na lepsze?

Całkowita zgodność z własnymi przekonaniami w sytuacji, w której większość decyduje się te przekonania schować do kieszeni, to akt wymagający niezwykłej odwagi. Jak zauważyła Antosia z kl. 5b, jednym z jego ukrytych sensów jest ośmielanie innych do podobnych zachowań. „Skoro ktoś się odważył, to ja też powinnam”. Antony pogratulował jej niezwykle dojrzałego spostrzeżenia i zdradził, że w tym zdaniu zawiera się również cały sens jego działalności. Jeździ po szkołach właśnie po to, by ośmielać młodych ludzi do tego, żeby mieli odwagę walczyć o swoje przekonania.

Nasi uczniowie mogli tego dnia oglądać wystawę „Ucząc się od sprawiedliwych”, którą Brytyjczyk o polsko-żydowskich korzeniach przywiózł ze sobą. Pomoce zainspirowały naszych nauczycieli do zorganizowania ciekawych zajęć, łączących ze sobą elementy języka angielskiego, historii i etyki.