Ciekawie o odżywianiu

Ciekawie o odżywianiu

Czy można uczyć się o prawidłowym odżywianiu bez odżywiania? Pewnie można. Ale po co? Skoro można ciekawiej. Zobaczcie jak wyglądała nasza przepyszna multisensoryczna lekcja przyrody.

Podczas zajęć uczniowie klas czwartych otrzymali zadanie samodzielnego przygotowania potraw. Dodatkowo mieli kreatywnie i zgodnie z zasadami savoir-vivre’u nakryć do stołu, a także wytłumaczyć, jak użyte do przygotowania posiłku składniki wpływają na zdrowie konsumującego.

Dzieci zostali podzieleni na grupy, z których każda miała przygotować własny stół, zastawę i stworzyć klimat spożywania posiłku, który uzna za atrakcyjny. Bo przecież ważne jest nie tylko, co jemy, ale też jak oraz w jaki sposób jedzenie podamy. Wybory były różne, a każda grupa musiała swój uzasadnić. Dla jednej grupy atrakcyjna była rodzinna atmosfera przy takim stole, dla innej, swojski regionalny charakter potraw, dla jeszcze innej egzotyczność kuchni japońskiej. Wiele grup postawiło na wiosenne klimaty. Widać czekamy już wiosny i jej wszelkich dobrodziejstw z utęsknieniem :).

W zadaniu chodziło o naukę świadomego wybierania jedzenia. Uczniowie mogli się dowiedzieć, jakie składniki wpływają na poszczególne funkcje organizmu. Ważne był też aspekt niematerialny, o którym nie należy zapominać. Atmosfera oraz kultura spożywania posiłku często w zabieganym życiu dorosłych schodzą na dalszy plan, a stanowią przecież jeden z najważniejszych czynników pomyślnego budowania rodzinnej wspólnoty.

Lekcja była dobrą kontynuacją zajęć ją poprzedzających, podczas których odbył się proces sądowy nad witaminami i minerałami. Czym grozi niedobór i nadmiar jednych i drugich – z tym trudnym zadaniem musieli się zmierzyć uczniowie, podzieleni na grupy oskarżycieli, obrońców i sędziów.