Bajka o gąsienicy – metoda CLIL

Bajka o gąsienicy – metoda CLIL

Na zajęciach języka angielskiego w klasie pierwszej połączyliśmy treści lingwistyczne z nową wiedzą na temat świata przyrody i rozwijaniem umiejętności manualnych. Taki sposób poprowadzenia zajęć doskonale wpisuje się w niezwykle popularną na świecie metodę nauki języka obcego, w skrócie nazywaną CLIL (Content and language integrated learning).

Celem tej metody jest jak największe skorelowanie nauki języka angielskiego z treściami, które są omawiane na innych przedmiotach w tym samym czasie. Wszystko po to, by uczynić naukę mniej abstrakcyjną, a bardziej osadzoną w rzeczywistości uczniów. Bo człowiek uczy się znacznie szybciej, kiedy korzysta z nowych informacji na co dzień, a znacznie mniej efektywnie, kiedy uczy się czegoś na zapas.

DSC02416Zaprosiliśmy nasze pierwszaki na lekcję przygotowaną w oparciu o tekst słynnego amerykańskiego autora bajek i wierszy dla dzieci: Erica Carle’a. The Very Hungry Caterpillar (Bardzo głodna gąsienica) to bajka opowiadająca historię małej i głodnej gąsienicy, która codziennie zjada coś innego. Finał tego jest taki, że w ciągu 3 tygodni swojego życia zamienia się w pięknego motyla. Dzieci miały okazję utrwalić słownictwo z zakresu nazw owoców, liczb, dni tygodnia i innych produktów.

Dzięki bajce poznały cykl życia gąsienicy i etapy jej rozwoju: gąsienica, budowa kokonu i wreszcie motyl. Aby samodzielnie opowiedzieć tę historię wykorzystując poznane słownictwo i frazy z bajki, dzieci wykonały plastyczny model gąsienicy. Wykorzystaliśmy do tego małe papierowe talerzyki, a dzieci odpowiednio przykleiły na nich wykonane wcześniej owoce, warzywa i inne produkty, odpowiednio do treści bajki. Zanim zrobione już gąsienice trafiły na klasową wystawę, uczniowie opowiadali bajkę wykorzystując do tego przygotowane przez siebie talerzyki – części gąsienicy.

DSC02280 DSC02299 DSC02304 DSC02313 DSC02403 DSC02405 DSC02408 DSC02410 DSC02416