Rozwiązania edukacyjne

Rozwiązania edukacyjne
Foniks historyczny (INNOWACJA!)

Wiecie co to jest foniks? Nie? To taki ożywiony komiks. Nasz nauczyciel historii Bartek Janicki zauważył, że tworzenie foniksów może być niezwykle angażującą formą edukacji. A przy tym jest na tyle prostym procesem, że z niewielką pomocą nauczyciela dzieciaki mogą pracować nad nim samodzielnie.

Autor: Bartłomiej Janicki
 

Nasi uczniowie udźwiękawiali komiksy korzystając z darmowego programu Audacity. Żeby można było zobaczyć efekty ich pracy, zanimowali poszczególne klatki komiksu oraz podłożyli pod nie dźwięk. Używali do tego prostego I darmowego programu Windows Live Movie Maker. Podczas takich zajęć dzieciaki poznają nowe narzędzia służące do komunikacji. Uczą się innowacyjności poprzez łączenie różnych, wydawałoby się nie przystających do siebie mediów. Ważny jest też wybór komiksu, który chcemy zmienić w foniks.

Jeśli będzie on zawierał treści edukacyjne (tak jak nasz foniks), to automatycznie dzieciaki w przyjemny i skuteczny sposób przyswoją nowe informacje, poszerzając zakres swojej wiedzy.

Foniks to kolejny przykład na to, że nowe technologie mogą być sprzymierzeńcem zarówno ucznia, jak i nauczyciela w ich wspólnej edukacyjnej podróży. W Szkole TAK chcemy ten potencjał mądrze wykorzystać. Foniks jest tego dobrym przykładem.

Edukacja wielokulturowa (PROGRAM NAUCZANIA)

Program edukacji wielokulturowej w gimnazjum „Spotkajmy się z innymi – Niech inni nie będą obcy” zakłada wprowadzanie w problematykę mniejszości i większości, trudności związanych z identyfikacją i komunikacją międzykulturową, poczuciem przynależności i tożsamości.

Autorki: Beata Maliszkiewicz, Beata Tabisz – Przybyła, Maria Bitka;

 

Edukacja wielokulturowa to nauka otwartości na innych, zainteresowanie odmiennością kulturową, religijną, etniczną. Jest próbą zrozumienia, ćwiczeniem zdolności poznawania, pytania, życzliwości i ciekawości. Edukacja wielokulturowa jest przygotowaniem do życia w wielokulturowym świecie, do współżycia nastawionego na współpracę a nie agresję, pogardę i walkę.

Program jest modyfikowany co roku, przy zachowaniu stałych ram, powtarzających się treści. Na jego zawartość i formę złożyły się doświadczenia nauczycieli Szkoły TAK, gromadzone od 1991 roku.

ZOBACZ PROGRAM

Edukacja artystyczna (PROGRAM NAUCZANIA)

Zajęcia artystyczne w ramach tego przeznaczonego do gimnazjum programu prowadzone są wokół tematu wiodącego. Punktem wyjścia jest obraz, albo raczej jego fragment, który stymuluje uczniów do tworzenia swojej własnej wizji tego dzieła.

Autorki: Beata Maliszkiewicz, Maria Bitka;

Uczniowie budują anegdotę, za pomocą działań plastycznych, a potem konfrontują z rzeczywistym obrazem i dalej rozwijają twórczo temat sięgając po różne formy artystyczne: m.in. rzeźbę, instalację, muzykę, multimedia, elementy dramy i teatru. Zajęcia prowadzone są przez kilku nauczycieli i instruktorów, specjalistów w dziedzinie historii sztuki, literatury, muzyki a także teatru, filmu, fotografii i multimediów – aby maksymalnie umożliwić uczniom wykorzystanie współczesnych technik artystycznych.

ZOBACZ PROGRAM