Aktualności

Aktualności

Dzień Ziemi

Światowy Dzień Ziemi to największe i najbardziej popularne święto ekologiczne na świecie. Z tej okazji zorganizowaliśmy dla naszych przedszkolaków wiele zabaw z ekologią w tle.

IMG_7468

Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

Dzisiaj obchodziliśmy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Jesteśmy przedszkolem włączającym dzieci z autyzmem do grupy rówieśniczej. Dlatego przygotowaliśmy wydarzenie pod hasłem „Różni, lecz równie ważni”, które miało na celu zwiększenie świadomości autyzmu wśród przedszkolaków na Opolszczyźnie.

IMG_5809
Zobacz więcej »

O nas

O nas

Kreatywne przedszkole rodzinne

Uważamy kreatywność dzieciaków za ich największy skarb, dlatego tworzymy przedszkole, które przede wszystkim sprzyja twórczemu rozwojowi dziecka.

Jesteśmy świadomi, jaką rolę w rozwoju dziecka pełni rodzina, dlatego stawiamy na dobrą komunikację z rodzicami, a nasz program obfituje w wydarzenia o charakterze rodzinnym i integracyjnym.

Ponadto, intensywnie zwiedzamy świat, poznajemy nowych ludzi i uczymy się bawiąc. 

Nasze przedszkole powstało w 2011 r., jako efekt ponad 20-letnich doświadczeń Towarzystwa Alternatywnego Kształcenia, związanych z edukacją i wychowaniem dzieci. Podczas tworzenia Przedszkola TAK wyznaczyliśmy sobie kilka kluczowych wartości, które funkcjonują jako drogowskazy w naszej codziennej pracy.

1. Wierzymy w wartość beztroskiego dzieciństwa

Kreatywny rozwój Twojego dziecka może odbywać się jedynie w spokoju i harmonii z otoczeniem. Zbytnie obciążenie dziecka obowiązkami, presja na szybkie zdobywanie nowych kompetencji rodzi w dziecku stres. Jesteśmy przedszkolem, które respektuje prawo dziecka do szczęśliwego dzieciństwa. Od czasu do czasu pozwalamy dzieciom się ponudzić. Kładziemy nacisk na rozwój kompetencji naszych podopiecznych, ale nigdy kosztem ich kreatywności.

2. Popełnianie błędów to naturalny element edukacji

Karanie za błędy powoduje, że dziecko zamiast próbować coraz to nowych rozwiązań, zaczyna unikać podejmowania działań ryzykownych, czyli takich za które może spotkać je kara. Ponadto badania pokazują, że uczymy się więcej w sytuacji kiedy nam się coś nie uda, niż w sytuacji kiedy odnosimy sukces. Dlatego rozwijamy kompetencje naszych przedszkolaków poprzez wspólne wyciąganie wniosków z przyczyn ich niepowodzeń. Zamiast karać motywujemy do podejmowania skuteczniejszych działań.

3. Wchodzenie w role społeczne rozwija kreatywność

Podczas zabawy inspirujemy naszych przedszkolaków do przebierania się za przeróżne postaci. Dzieciaki wchodzą w ten sposób w role i uczą się zasad społecznych. Rozwija się ich empatia. Posiadamy szeroki wachlarz strojów i rekwizytów, dzięki którym taka zabawa nigdy nie przestaje być nudna. Badania pokazują, że przedszkolaki, które spędzają dużo czasu na przebieranych grach fabularnych są dużo bardziej kreatywne.

4. Dziecięca zabawa powinna mieć otwarty charakter

Oznacza to, że nie oczekujemy od dzieci jakiegoś konkretnego efektu końcowego ich zabawy. Pozwalamy im tworzyć cokolwiek mogą sobie wyobrazić. Nie każemy rysować domku z obrazka, czy zbudować pojazdu według instrukcji, jeśli radzą sobie dobrze bez tego. Potrafimy docenić ich zwariowane pomysły i niestandardowe połączenia. Dzięki temu każda zabawa prowadzi nas do zupełnie nowych doświadczeń i rozwiązań.

Podczas naszej codziennej pracy prowadzimy zajęcia z wykorzystaniem elementów najbardziej wpływowych współczesnych teorii pedagogicznych. Nie zamykamy się tylko w ramach jednego pedagogicznego systemu, ale z każdego czerpiemy pełnymi garściami.

Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
Główna idea metody wyraża się w stwierdzeniu, że posługiwanie się ruchem jest narzędziem wspomagania rozwoju psychoruchowego dziecka i terapii zaburzeń tego rozwoju. Opracowany przez W. Sherborne system ćwiczeń wywodzi się z naturalnych potrzeb dziecka, zaspokajanych w kontakcie z dorosłymi w trakcie tzw. "baraszkowania". Prostota i naturalność są głównymi walorami metody Weroniki Sherborne i stanowią o jej wartości i powodzeniu. Metoda ta ma za zadanie rozwijanie przez ruch:

  • świadomości własnego ciała i usprawniania ruchowego,
  • świadomości przestrzeni i działania w niej,
  • dzielenia przestrzeni z innymi ludźmi i nawiązywania z nimi bliskiego kontaktu.
Metoda Kinezjologii Edukacyjnej Dennisona

Określana jest ona mianem "gimnastyki mózgu" (ang. Brain Gym), według jej twórcy i zwolenników skutecznie uczy i pokazuje w praktyce możliwości wykorzystania naturalnego ruchu fizycznego, niezbędnego do organizowania pracy mózgu i ciała w celu rozszerzania własnych możliwości.

Paul Dennison (amerykański pedagog) opracował metodę mającą na celu zintegrowanie pracy mózgu. Jego zdaniem, wiele problemów intelektualnych i emocjonalnych w życiu człowieka wynika ze złego współdziałania obu półkul mózgowych i z braku integracji między nimi. Aby człowiek miał pełny obraz otaczającego go świata niezbędna jest integracja prawej i lewej półkuli mózgowej, bo mózg jest narządem symetrycznym, ale każda półkula ma inne zadania.

Edukacja matematyczna E. Gruszczyk–Kolczyńskiej

Ułatwia rozwój możliwości umysłowych i uzdolnień do uczenia się matematyki. Celem tej metody jest wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci, zwłaszcza w zakresie kształtowania pojęć matematycznych, ćwiczenie odporności emocjonalnej dziecka oraz budowanie pozytywnego obrazu samego siebie. Metoda E. Gruszczyk - Kolczyńskiej sprzyja również stymulowaniu uzdolnień matematycznych u dzieci, dobrze przygotowuje do nauki matematyki w szkole. Okres przedszkolny to czas otwierania się dziecięcych oczu na świat, czas poznawania i doświadczania. To także okres wielkich możliwości, które wymagają odpowiedniej stymulacji i bodźców potrzebnych do kształtowania czynności umysłowych.

Metoda Dobrego Startu M Bogdanowicz

Metoda służy przygotowaniu dzieci w wieku przedszkolnym do nauki czytania i pisania. Dotyczy to zarówno dzieci o prawidłowym rozwoju, jak i dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Rozwija funkcje językowe, usprawnia funkcje analizatorów: wzrokowego, słuchowego, oraz doskonali sprawność kinestetyczną i motoryczną, które leżą u podstaw złożonych czynności czytania i pisania. Głównym założeniem MDS jest wspomaganie rozwoju psychomotorycznego dziecka poprzez odpowiednio zorganizowaną zabawę i aktywne wielozmysłowe uczenie symboli graficznych: łatwych wzorów, wzorów literopodobnych, liter i znaków matematycznych.

Edukacja Przez Ruch wg D. Dziamskiej

To system form i metod kształcenia oraz terapii, który wykorzystuje naturalny, spontaniczny ruch organizmu. Człowiek rusza się, a więc przez ruch uaktywnia zmysły, dzięki którym poznaje otaczający go świat. Wśród zalet tej metody należy podkreślić, że zwiększa ogólną koordynację ruchową, co wpływa na integrację układu sensorycznego. Ponadto ruch naprzemienny usprawnia pracę obu półkul mózgowych, zapewniając możliwość lepszego odbierania i interpretowania bodźców budujących wiedzę. A rytm towarzyszący ćwiczeniom ułatwia wykonywanie czynności.

Pedagogika zabawy „Klanza”

Pedagogika ta włącza do nauczania i wychowania metody kreatywne, aktywizujące, pobudzające emocje i wyobraźnię z przełożeniem ich na takie sytuacje, w których uczestnik grupy może bez lęku rozwijać swoje najlepsze strony. Proponuje zabawy i gry, które zapewniają dobrowolność uczestnictwa,wykluczają rywalizację, dają możliwość komunikowania się poprzez ruch, słowo, plastykę oraz inne środki wyrazu. Głównym atrybutem wykorzystywanym w pracy opisywaną metodą jest duża, kolorowa chusta, która przyciąga uwagę dzieci, ożywia je i daje im wiele radości, uśmiechu. Pomaga dzieciom zapomnieć o strachu i poznać lepiej innych uczestników zabawy. Jest ona wspaniałym środkiem do rozbudzenia dziecięcej wyobraźni, kiedy staje się balonem, wiatrem, łodzią, siecią rybacką oraz tym wszystkim, o czym tylko można pomarzyć. Możliwości jej zastosowania są nieograniczone, dlatego staje się ona dowodem na to, że im prostsze formy i pomoce, tym lepsza zabawa.

Metoda Carla Orffa

Głównym celem i zadaniem tej metody jest wyzwolenie u dzieci tendencji do samoekspresji i rozwijania inwencji twórczej. Zdaniem C. Orffa muzyka rodzi się z mowy, ruchu i gestu. Wykorzystane i przetworzone na język muzyczny powinno być to, co dziecku najbliższe: słowo, gest, ruch. Zaspokojenie potrzeby ruchu w formie dobranej przez samo dziecko, daje okazję do rozładowania napięć emocjonalnych, do ich odreagowania.

Metoda aktywnego słuchania muzyki wg Batii Strauss

Metoda Batii Strauss daje dzieciom okazję uczestniczenia w utworze muzycznym, przeniknięcia do jego struktury, a w konsekwencji radosny i rozumny odbiór dzieła. Dzieci odczuwają i przeżywają radość wspólnoty tworzenia, dostępną, jakby się mogło wydawać, tylko artystom. Metoda aktywnego słuchania muzyki pozwala na swobodną zamianę ról, jakie mogą pełnić dzieci w danym utworze muzycznym, raz występując w roli wykonawcy, a za chwilę wcielając się w dyrygenta. Dzięki tej metodzie, kształcą swoją wyobraźnię dźwiękową. A utwór, mimo wielokrotnego słuchania nie traci na atrakcyjności.

Techniki parateatralne

Zalicza się do nich drama, technika zmiany ról, pantomima, teatrzyk kukiełkowy, pacynkowy, zabawy paluszkowe. Teatr ma ogromne walory kształcące, wychowawcze oraz terapeutyczne. Uczy poczucia współodpowiedzialności, samodyscypliny, koncentracji uwagi, radzenia sobie z sytuacją stresową, ćwiczy pamięć oraz daje satysfakcję z wykonanej pracy. Jest odpowiedni dla dzieci uzdolnionych, gdyż umożliwia rozwijanie ich predyspozycji, jak też dla dzieci mających różne trudności, powoduje wzrost wiary we własne możliwości.

Na co dzień aktywnie uczestniczymy w ogólnopolskich akcjach: Cała Polska czyta dzieciom, Zdrowy Przedszkolak, Dzieciństwo bez próchnicy, Akademia Misia Haribo, Przyjaciele Natury, Akademia Aquafresh. Oprócz tego wdrażamy nasze autorskie programy edukacyjne.

Przedszkolaki zwiedzają świat

W Przedszkolu TAK nie ma miejsca na nudę. Uważamy, że dzieci potrzebują stabilizacji i porządku w takim samym stopniu, jak potrzebują różnorodności. Dlatego często zabieramy nasze dzieciaki w różne ciekawe miejsca. I to nie tylko na plac zabaw. Czy to u weterynarza, czy w rozgłośni radiowej, przedszkolaki natrafiają na zupełnie nowe sytuacje. Uczą się jak sobie z nimi radzić, otwierają się na nowości. Zyskują samodzielność i większą pewność siebie.

IMG_6253
Dziecięca radość odkrywania

Dziecko uczy się najefektywniej, gdy nauka sprawia mu radość. Nasz program edukacji przedszkolnej uwzględnia ten aspekt. Wykorzystujemy naturalną potrzebę dzieciaków do zadawania pytań i eksperymentowania. Uczymy się głównie przez zabawę. Unikamy nadmiernego obciążania dzieci nauką, żeby nie zniszczyć ich wrodoznej potrzeby zdobywania wiedzy o otaczającej je rzeczywistości. Wiemy, że dziecko, które chce się uczyć, rozwija się szybciej, niż takie, które musi to robić.

 
 
Przyroda wokół nas

Otaczająca dzieci przyroda, z którą mają do czynienia na co dzień, kryje wiele tajemnic, które można i warto odkrywać. Wychowankowie poznają ciekawe informacje dotyczące otaczającej ich przyrody, która się dynamicznie zmienia podczas czterech pór roku. Poznają nazwy roślin pojawiających się w różnych porach roku oraz rozwiną wszystkie procesy poznawcze.

Prowadząca: Joanna Patejuk 

Terminy: 4 razy w tygodniu; starszaki: 30 min, młodsze grupy: 15 min;

Cena: wliczone w koszt czesnego

 

Uczymy języka angielskiego w oparciu o naturalne metody nauczania, zgodnie z którymi nauczyciel posługuje się językiem angielskim w każdej sytuacji. Podczas naszych zajęć wspomagamy się również serią podręczników „Hippo and Friends” wydawnictwa Cambridge.

Naszym celem jest zachęcić dzieci do nauki języka poprzez nadanie zajęciom interesującej z punktu widzenia dziecka formy (edukacja przez zabawę). W ten sposób uczymy dzieci słownictwa z życia codziennego i otaczającego je świata. Przedszkolaki najefektywniej uczą się nowych słówek za pomocą wierszyków, piosenek oraz gier i zabaw. Dlatego w edukacji językowej dzieci stosujemy jedynie aktywne metody edukacyjne.

Podczas zajęć z języka angielskiego realizujemy podstawę programową nauczania języka angielskiego dzieci w wieku przedszkolnym.

Nauczyciele to jeden z naszych największych skarbów. Stanowią niepowtarzalną mieszankę doświadczenia i młodzieńczej energii. Wzajemnie się inspirują i edukują. Ciągle zaskakują nas nowymi pomysłami, wprowadzając ożywczy ferment do murów naszego przedszkola.

Nasi przedszkolni nauczyciele, by sprostać wysokim wymaganiom, jakie przed nimi stawiamy, muszą ciągle rozwijać swój warsztat.

Jednym z rozwiązań wspomagających ten proces jest Akademia Nauczyciela TAK, w ramach której organizujemy szkolenia dla nauczycieli z wybranej tematyki. W ten sposób pragniemy wspierać rozwój zawodowy naszych pracowników i wpływać na jego kierunek. Uważamy, że jakość edukacji ciągle można zwiększać. Jednak trudno tego dokonać bez zapewnienia swoim pracownikom dostępu do szkoleń. Pilnie obserwujemy szybko rozwijający się rynek nowych rozwiązań edukacyjnych. Wybieramy rozwiązania, które warto zaimplementować w naszym przedszkolu. I za pomocą naszej Akademii skutecznie je wdrażamy.

 

Edukacja włączająca

Edukacja włączająca

Przedszkole TAK pragnie stać się miejscem, gdzie będą mogły bawić się i uczyć nie tylko dzieci w pełni sprawne, ale również takie, które potrzebują pomocy i wspierania rozwoju. Uważamy, że taka koegzystencja przynosi korzyści wszystkim dzieciakom.

Dlatego też przez cały czas podejmujemy działania, aby nie tylko włączyć dzieci z autyzmem lub pokrewnymi zaburzeniami rozwoju do grupy rówieśniczej, ale również dostosować otoczenie, metody pracy i warunki do potrzeb wszystkich dzieci.
 

Koncepcja edukacji włączającej wychodzi z założenia, że wszystkie dzieci mają prawo uczyć się w placówkach ogólnodostępnych, rozwijając poczucie pełnej przynależności do zbiorowości przedszkolnej i szkolnej.

Jednakże to nie dziecko należy zmieniać i przystosowywać do systemu edukacji, ale to sam system i środowisko powinny wychodzić naprzeciw indywidualnym potrzebom wszystkich dzieci. Włączanie nie oznacza więc asymilacji, czyli podciągania wszystkich dzieci do jednego wzorca. Podstawową zasadą edukacji włączającej powinna być elastyczność, tzn. uznanie, że dzieci mogą uczyć się w różnym tempie, a zadaniem nauczyciela jest wspieranie ich nauki w sposób dostosowany do ich zróżnicowanych potrzeb, uzdolnień i tempa rozwoju. Naszym zdaniem to założenie powinno leżeć u podstaw jakiejkolwiek edukacji. Także inne rozwiązania zawierające się w koncepcji edukacji włączającej z korzyścią wpływają na rozwój wszystkich dzieci, nie tylko tych potrzebujących większego wsparcia.

Podczas wakacyjnej przerwy przearanżowaliśmy naszą przedszkolną przestrzeń. Zmiany poszły w kierunku ograniczenia ilości bodźców, które mogłyby rozpraszać uwagę naszych przedszkolaków.

Postawiliśmy na minimalizm w aranżacji naszych wnętrz. Zrezygnowaliśmy z większości ozdób, pochowaliśmy zabawki, uporządkowaliśmy sposób komunikacji za pomocą naszych tablic informacyjnych. Zakupiliśmy nowe jednokolorowe dywany. Częściowo zmieniliśmy kolorystykę ścian i wyposażenia. Powiększyliśmy również swoją powierzchnię o kolejną salę. To umożliwiło nam podzielenie naszych przedszkolaków na 3 grupy: Żabki, Biedronki i Pszczółki.

Postanowiliśmy wspomóc naszą komunikację z dziećmi, wprowadzając piktogramy, czyli obrazkowe odpowiedniki konkretnych słów. Uczymy je także uproszczonego języka migowego.

 

Piktogramy, czyli komunikacja obrazkowa

Codziennie w każdej grupie wspólnie z przedszkolakami układamy piktogramowy plan dnia. Dzieci mają do niego dostęp przez cały dzień, dzięki temu wiedzą, co tego dnia ich czeka i w jakiej kolejności. W ten sposób wprowadzamy do opartego na „tu i teraz” życia małych dzieci porządek i przewidywalność, co przekłada się na ich wysokie poczucie bezpieczeństwa, stymuluje ich samodzielność i obowiązkowość.

Makaton, czyli komunikacja oparta o gesty

Makaton stanowi idealne wsparcie dla piktogramów. Każdy nowy komunikat przedstawiony w formie graficznej podpieramy zawsze gestem. Gesty mają taki rodzaj przewagi nad komunikacją obrazkową, że zawsze są dostępne. Dlatego co tydzień dzieci z Przedszkola TAK uczą się 3 słów/gestów w języku migowym z danej kategorii, np: zabawki, dom, jedzenie, rośliny, zwierzęta.

IMG_3122  

Koncepcja edukacji włączającej to dla nas jedna z wielu dróg do uczynienia oferowanej przez nas edukacji przedszkolnej jeszcze skuteczniejszą.

Dopiero rozpoczynamy podróż w tym kierunku i czeka nas jeszcze trochę pracy, żeby w pełni urzeczywistnić idee tej koncepcji. Jesteśmy jednak głęboko przekonani, że warto podjąć ten wysiłek. Oto niektóre korzyści płynące z realizacji postulatów tej koncepcji w placówce przedszkolnej:
  • nastawienie na indywidualne podejście do każdego dziecka i znalezienie odpowiednich środków i metod na realizację jego potrzeb,
  • rozwijanie w dzieciach wzajemnego szacunku do siebie, tolerancji i zrozumienia dla inności tzn. odmiennych zachowań, atutów, słabości,
  • zabawa oraz nauka w przejrzystej i estetycznej przestrzeni, która nie przytłacza i nie męczy dojrzewającego układu nerwowego dziecka.

Dla rodziców

Dla rodziców

Prowadzimy zapisy do Przedszkola TAK przez cały rok w miarę posiadanych miejsc, z uwzględnieniem tradycyjnego marcowego naboru w przedszkolach opolskich.

Obecnie posiadamy kilka miejsc we wszystkich grupach wiekowych. Jeśli chcą Państwo zapisać dziecko do naszego przedszkola, prosimy o pobranie Karty zgłoszenia dziecka i złożenie jej wypełnionej w sekretariacie Zespołu Szkół TAK im. Ireny Sendlerowej przy ulicy Barlickiego 5 (na parterze). Pierwszeństwo mają dzieci uczęszczające do przedszkola i ich rodzeństwa.

 
Pobierz KARTĘ ZGŁOSZENIA DZIECKA »   

Rodzice Emilki

Należy podkreślić, że pomimo znacznej liczby różnych zajęć, nie spotkaliśmy się nigdy z elementami niezdrowej rywalizacji między dziećmi. Mamy wrażenie, że to właśnie Panie świetnie wychwytują i rozładowują tego typu zachowania. Dla nas to przedszkole jak marzenie.

Mama Damiana

Chciałabym polecieć Przedszkole Tak wszystkim rodzicom, którzy cenią sobie indywidualne podejście do swojego dziecka, kameralną, rodzinną atmosferę placówki, zróżnicowane zajęcia dydaktyczne oraz zdrową dietę i czynny wypoczynek.

Mama Szymona

Przedszkole TAK jest placówką, w której liczą się indywidualne potrzeby każdego dziecka. Szeroki wachlarz zajęć dodatkowych sprawia, że dzieci przez zabawę uczą się i rozwijają swoje zainteresowania. Kadra przedszkola jest otwarta na sugestie rodziców i pomocna przy rozwiązywaniu problemów.

Zobacz więcej »

Warunkiem przyjęcia dziecka do przedszkola jest wpłata wpisowego w wysokości 300 zł.

Czesne wynosi 526 zł miesięcznie.

Opłata za posiłki – śniadanie, obiad, podwieczorek – wynosi 11 zł za dzień, czyli około 200 zł miesięcznie.

W ramach czesnego gwarantujemy udział przedszkolaków w większości zajęć dodatkowych. Dodatkowo płatne są jedynie zajęcia na basenie, zajęcia szachowe i język hiszpański.

Posiadamy atrakcyjne zniżki dla rodzeństw:

  • 90% kwoty bazowej - gdy jedno dziecko uczęszcza do Szkoły TAK, a drugie do Przedszkola TAK;
  • 80% kwoty bazowej - na drugie dziecko w Przedszkolu TAK;
  • 75% kwoty bazowej - gdy jedno dziecko uczęszcza do przedszkola, a dwoje rodzeństwa do Szkoły TAK;

Dane do przelewu

Nr konta bankowego:  39 1050 1504 1000 0023 5556 6189.

Adres: Przedszkole TAK, ul. Barlickiego 5, 45-082 Opole.

W tytule prosimy wpisać: ,,Przedszkole TAK”.

IMG_3200

Zapraszamy do zapoznania się z najważniejszymi informacjami, dotyczącymi codziennego funkcjonowania przedszkola.

Znajdą tu Państwo aktualne dane, dzięki którym łatwiej będzie się Państwu zorientować w tym, jak funkcjonuje przedszkole na co dzień. Pozwolą one Państwu również być na bieżąco z wprowadzanymi przez nas zmianami i planowanymi wydarzeniami.

 
ZOBACZ INFORMACJE »   
Niepubliczny Żlobek Kraina Elfów    

Zajęcia dodatkowe

Zajęcia dodatkowe